Toplantılar

2 Temmuz 2018:

Aygen'in Ofisi
Aygen/Hasan/Müco/Özden

  • 5.Frank'ı olabildiğince (yani baya) esnek yaklaşarak günümüze uyarlayalım diyoruz. Örneğin:
    • Finansal dolandırıcılık örnekleri çok ilkel kalmış. Metni 2001 Türkiye bankacılık krizi, 2008 küresel finans krizi gibi güncel örneklerle zenginleştirelim diyoruz.
    • Bu örnekler, ister istemez finans kapitalin eleştirisi kadar kâr hırsıyla ve sürü mantığıyla hareket eden küçük yatırımcının da eleştirisini içerecektir.
    • Özel bankanın "kredi pazarlama" ve borçlandırma çabasının daha detaylı ele alınabileceği örnekler geliştirelim.
    • Orijinal metinde basit bir rastlantısallık sonucu ele alınmış olan "işe alma" sahnelerinin profesyonel İK ve "kişilik testi" gibi güncel unsurlar ve karakterlerle geliştirelim.
    • Orijinal metindeki "ortadan kaldırma" işleri personel şefi yerine güncel "çek senet mafyasına havale" şeklinde ele alınabilir.
    • v.b.
  • Çalışma yöntemi olarak şu adımları izleyelim dedik:
    • Öncelikle olay örgüsü üzerine genel bir yaratıcı çalışma yapalım
    • Sonra sahneleri tek tek ele alarak yeniden yazalım.
    • Bir kişinin ortaya çıkacak bütün metnin son aşamada redaksiyonunu üstlenmesi gerekecektir.
  • Oyunun müziği ve şarkı metinleri ayrıca ele alınmalı.
  • Toplantıların 2 haftada bir Pazartesi günleri 18:30'da yapılmasına karar verildi.

16 Temmuz 2018

GS Cemiyeti Lokali Levent
Aslı/Aydın(+kızı Buse)/Aygen/Hasan/Müco/Özden/

  • Toplantının sonlarında vardığımız noktayı baştan yazıyoruz çünkü oyunun ana temasını ilgilendiriyor. Dünya sanayi devrimine benzer köklü bir dönüşüm içinde ve finans kapital de bundan nasibini alıyor. İnternet, merkezsiz dağıtık ağlar ve sistemler, kişiden kişiye çözümler, kolektif kripto para birimleri velhasıl yeni bir ekonomi, yeni kolektif mülkiyet biçimleri ve uluslararsı alanda da bir türlü atlatılamayan bir küresel kriz, ticaret savaşları ve çözülen eski dünya sistemi ile karşı karşıyayız. Oyun "para" etrafında örüldüğüne göre bizim uyarlamamız da para merkezli ilişkileri bu yeni tarihsel arkaplan üzerine oturtmalı ve bu dönüşümü yansıtmalı dedik. Kimimiz özünde bir bok değişmeyecek, kimimiz ise finans kapitalin sonu yaklaşıyor dese de bir şeylerin artık eskisi gibi olamayacağında mutabıkız. Oyun uyarlamamıza bu paradigmayı yansıtalım istiyoruz.
  • Hasan'ın çıkardığı özet üzerinden gitmeye başladık ve sahneleri ele aldık.
  • Anlatıcının giriş tiradını değiştirip tarihsel bir perspektif ile başlayalım dedik. Aygen paranın gizemine, insanın ve toplumun evrimi içinde edindiği yere ilişkin "Sapiens" tadında bir giriş tiradı denemesi yapmaya karar verdi. Müdür olduğu için tamam dedik.
  • Pauli ile Heini'nin işe alınma sahnesini bir "interview" ortamında ele alalım dedik. İki kafadar bankada işe başvurmuştur ve işe alım görüşmesi öncesinde sohbet ederler. Kısa sürede küçük yolsuzluk hayallerini paylaşmaya başlar, yakınlaşırlar. Bunlar banka şubesinde küçük ölçekli dümenlerle küçük paralar yolma hesaplarıdır. Interview'da bir veya iki de "dürüst" eleman vardır. Bir İK uzmanı, tipik İK tavırlarıyla adayları karşılar. Sorular, konut kredisi tahsisi, teminatlar, kredi kartı pazarlama, emeklilik sigortası benzeri işlemlerle ilgilidir. Pauli ve Heini sorulara "önüne arkasına bakmam çakarım, satarım" tadında basiretsiz tüccar yanıtları verirken "dürüst" profesyonel adayları basiretli, ihtiyatlı, müşteri odaklı yanıtlar verir. Tabiki İK uzmanı ikincileri teşekkür edip gönderir ve Pauli ile Heini'yi işe alır. Yolsuz banka yolsuz çalışanlarını bulmuştur. İki yeni eleman 5.Frank'ın odasına alınır, Frank başarılar diler, ölmek üzere olduğunu ilan eder v.s. Bu bölümdeki interview ve İK sürecini uyarlama işini insan kaynakları uzmanlığı ve sarraflığına binaen Aydın üstlendi.
  • 5.Frank'ın cenaze töreninde şöyle bir değişiklik düşündük. Dedik ki, Ottilie'nin tiradını uyarlayıp vesileyle Frank ailesinin birincisinden başlayarak tanıtalım. Her bir Frankın öyküsü, bir finans krizine denk gelsin ve bu krizde ne dümenler çevirerek ne "başarılar" kazandığını anlatsın. Örneğin birinci Frank 1600'lerdeki Lale soğanı balonunda voli vurmuş olsun, İkincisi güney denizi balonunda olmayan adaların hisselerini satmış olsun, v.b. Bu anlatımda Franklar aynı oyuncu (nedense herkes Aykut'u gözünde canlandırdı) tarafından dönem kıyafetleriyle (ve peruklarıyla) yaptığı işleri kendisi anlatsın ve bunlar videodan ekrana yansıtılsın. Ottilie konuşurken videolar (Frank'lar) düşünce balonu gibi belirerek finans tarihinin elim lakin kaçınılmaz çöküşlerine ve fakat aynı zamanda muazzam servet transferlerine ışık tutsun. Bu bölümdeki Franklar ve ilgili finansal altüst oluşları Müco toparlasın dendi.
  • Bu arada oyunu hepten yeni baştan yazdığımızı farkedip Dürrenmatt'a biryerlerde saygılarımızı iletmeyi de unutmayalım dedik.
  • Bir toplantı için yeterli yaratıcılık fışkırttığımıza kani olunca ve dahi yeterli alkol miktarı tüketilince hesabı kırışıp olaysız dağılmaya karar verdik.
  • Bir sonraki toplantı kaldığımız yerden devamla 30 Temmuz tarihinde muhtemelen Aygen'in ofisinde yapılacak.

Görüş ve önerileriniz için aşağıya yorum yazın

Yeni yorum ekle
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License