Orijinal Metin Özeti

Orijinal Metin Akış Özeti

Hasan'ın özet çalışması:

V. Frank Olay Örgüsü/Özet

1. Banka personel şefi Egli, anlatıcı olarak oyun hakkında genel bilgi verir.

2. Kadın terzisi Heini ve çilingir Pauli işsiz kalmışlardır, kahvehane önünde oturmaktadırlar ve hemen karşıdaki bankadan çıkanları çekiştirirler. Heini, Pauli’ye banka ile ilgili soygun planını açıklar. O esnada bankanın müdürü V. Frank belirir ve bizimkilere kendisinin ölmekte olduğunu ve son bir iyilik yaparak onları bankaya görevli olarak almak istediğini söyler. Böylelikle bizimkiler mesaiye başlarlar.

3. V. Frank’ın cenaze töreni. Karısı Ottilie hamaset dolu bir cenaze konuşması yapar.

4. Tören sonrası ölü anısına yemek.
Gişe memurları Haberlin, Schmalz, Kappeler, müdür Böckmann, Egli ve sevgilisi Frieda ve V. Frank’ın karısı Ottilie.
Pauli, işten ayrılmak istediğini, zaten arkadaşı Heini’nin de ortada olmadığını söyler.
Oysa banka yönetimi, onların soygun planını deşifre etmiştir. Ne var ki, Pauli’yi cezalandıracakları yerde övgüyle karşılarlar ve personel listesine alırlar. Ottilie ve Egli, kendilerinin bir gangster çetesi oldukları açıklar. Frank’ın ölmediğini, onun yerine tabuta Pauli’nin arkadaşı Heini’nin koyulduğunu anlarız. V. Frank ortaya çıkar ve bankayı tasviye planını açıklar. Pauli direnç gösterir, banka ekibi sırayla onu ikna etmeye yönelik konuşmalar yapar.

5. Egli ve sevgilisi memur Frieda; yıllardır askıda kalan evlilik hayallerine karşın bu yöndeki ümitlerinin kırılmadığını anlarız.
Sonrasında Egli, memurlar Kappeler ve Haberlin ile konuşmaktadır.
Kappeler’in ilişkisine karşı çıkar ve buna bir son vermesini ister.
Egli ayrıca, Haberlin’e hapishane hayali ve kiliseye gitmesine yönelik fırça atar.

6. Bu sefer Böckmann anlatıcı olarak bankacılığın “zorluklarını” anlatır.
Gişe memurlar Schmalz ve Kappeler, mesleklerinin önemini anlatır.
Sonrasında sanayici Schlumpf ile memurların ilişkisini görürüz.

7. Frieda’nın bankayı küçük çaplı dolandırma çabası.
Schlumpf’un bunu fark etmesi, Frieda’ya yanaşması, uygun bir dille para karşılığı seks önermesi, Frieda’nın derhal kabul etmesi.

8. Frank ailesi, salondadır.
V. Frank’ın aile seceresini ve her birinin yaptığı katkıları anlatması.
V. Frank’ın edebiyatla, Goethe ve Mörike ile ilgili olduğunu öğreniriz.
Ancak V. Frank ataları gibi güçlü ve sağlıklı bir işadamı olamamaktan yakınmaktadır.
V.Frank ve Ottilie, hizmetçinin onları gördüğünü sanıp telaşlanırlar, gelenin müdür Böckmann olduğunu anladıklarında telaşları diner.
Böckmann’a doktoru iki yıl önce sağlıklı olduğunu söylemiştir, oysa o vakitte ölümcül bir hastalığı vardır ve ameliyat önerilmiştir.
Halbuki, V. Frank ve karısı, Böckmann ameliyat olduğu takdirde narkoz altında ağzından bir şeyler kaçırır korkusuyla ameliyatına engel olmuşlardır. Bu durumu kendisine söylerler ve aslında kendilerinin iki çocukları olduğunu, onları yurtdışına gönderdiklerini ve onlarla arada görüştüklerini bildirirler (tüm banka onları çocuksuz sanmaktadır).
Görüşme sonucunda Böckmann, kös kös işinin başına dönmek durumunda kalır.

9. Egli,Pauli, Piaget.
Egli, Pauli’ye saat fabrikatörü Piaget’ye banka tahvillerini satmasını sağlayacak bir kumpas kurmasını emreder. Pauli bu yönde tezgah açar, Piaget’yi avlar, tahvilleri satar.
Diğer koldan Egli, otelci Apollonia’yı otelini sigorta ettirmesi konusunda ikna etmeye çalışmaktadır. Kendisini kimya profesörü olarak tanıtmıştır, sigorta işleminden sonra oteli uygun ve kimsenin tespit edemeyeceeği şekilde kundaklayabileceğini ve bu işten bire yüz kazanç sağlanabileceğini söyler. Appolonia ikna olur.
Sonrasında Pauli ve Egli bir araya gelerek kurdukları tuzakları karşılaştırırlar.
Bu esnada Pauli’nin tahvilleri başta saptadıkları 500 birim yerine 200 birime sattığı ortaya çıkar.
Egli sinirlenir, sigorta ile ilgili planını övünerek açıklar ve ardından bir tür ceza olarak Pauli’den birazdan bodruma göndereceği Haberlin’I öldürmesini talep eder.

10. Pauli, Frank’ın oğlu Herbert ile karşılaşır.
Herbert, ondan hizmetine girmesini ister.
Pauli kabul eder ve hizmet olarak Herbert’in ona verdiği mektubu gizlice Frank’ın masasının üstüne bırakır.
Mektup bankanın tüm işleyişini ve işlenen suçları bilen biri tarafından yazılmıştır ve 20 milyonluk bir şantaja yer vermektedir.
Frank derhal ekibi toplar, mektuptan söz eder ve herkesin şimdiye kadar cebine attığı paraları geri getirmesini ister. Şantajdaki 20 milyon ancak böyle tamamlanacaktır.
Hepsi su koyverir ve arakladıkları paraları vermemekte direnirler.
Bu paraları toplamak uğruna yaptıkları kötülükleri, işledikleri günahları bir bir sayıp dökerler.
O noktada Egli duruma el koyar, isteği hilafına davranacakları ölümle tehdit eder.
Ne var ki, Frieda (Egli’nin sevgilisi) isyan eder ve parayı ödemeyeceğini söyler.
Bu defa Ottilie devreye girer, zaten Frieda’nın orospuluğunun artık işe yaramadığını (banka ekibi iş bitirirken Frieda’nın kadınlığını kullanmaktadır)
yerine taze bir kadın alınacağını belirtir.
Frieda, Egli’nin kendisini koruyacağını söyleyerek geri adım atmaz.
Sonrasında Egli-Frieda başbaşa kalırlar.
Egli, Frieda’ya ona yardımcı olamayacağını belirtir ve Frieda’yı bodruma inmeye (ölüm) ikna eder.

11. Egli, Ottilie’ye ekibi gençleştirdiklerini ve yeni bir av yakaladığını söyler.
Parkta altın saatini çalan bir kadından söz eder ve bu becerisinden hareketle onu ekibe kattığını bildirir.
Öte yandan, Böckmann ölüm döşeğindedir. V. Frank da sahte papaz kılığıyla yanıbaşındadır.
Böckmann hileyi fark eder, gerçek bir papaza günah çıkartmak istediğini söyler.
O esnada Ottilie gelir, Böckmann’a ölmesi için iğne yapar, Frank’tan da onu teskin edici şarkılar mırıldanmasını ister. Frank şarkıları söylerken, Böckmann gerçek bir papaz için yalvarıp yakarmaya devam etmektedir.
Peder gelir, Frank saklanır, Böckmann ölmüştür.
Ottilie durumu pedere bildirir.

12. Kahvehane.
V. Frank girer.
Egli-Pauli-Schmalz.
Schmalz, Egli’ye iç ettiği paraları getirdiğini, ancak arabasının lastiklerinin kesilmiş ve pasaportunun çalınmış olduğunu söyler.
Egli, kaçmaması için bunları kendisinin yaptığını, bununla da kalmayıp diğer gişe memuru Kaperer’i kaçmak için bindiği trenden aşağı atarak öldürdüğünü anlatır.
Bu sahneyi, Egli/Apollonia ve Pauli/Piaget diyalogları izler.
Hem Egli hem Pauli’nin ava giderken avlandıkları ortaya çıkar.

13. Frank, Egli, Schmalz ve Pauli, hepsi bir arada bodrumdaki büyük kasanın çevresindedir.
Herkes birbirini kollamaktadır.
Diğerlerinden kuşkulandiği için geceyi orada geçirmeye karar vermiştir her biri.
Herkes birbirini kollamaktadır. Bu halde şantajcı beklenmektedir.
Bir sure sonra şantajcı Herbert, yani V. Frank’ın oğlu, asansörden iner.
Pauli de hemen onun tarafına katılır ve diğerlerine “Eller yukarı” çeker.
Herbert babasına güçlü bir kişiliği olmadığı için bankayı iyi yönetemediğini ve tasfiyeye gittiğini, bunun için de cezalandırılması gerektiğini söyler, baba ikna olur.
V.Frank kendi ayağıyla kasaya girer ve kasa üstüne kilitlenir.
Herbert, Egli ve Pauli’ye yedek anahtar ihtimaline karşı bir diğerinin cebine bakmasını emreder.
İkisinin cebinden de anahtar çıkar.
Herbert, artık VI. Frank’tır.

14. Ottilie, Frieda’nın yerine alacakları tazenin kendi kızı olduğunu öğrenmiştir.
Uzun bir tirad atar.
V. Frank’ın kızı (Francesca) ve oğlu ailenin villasına gelirler.
Bankanın kuruluşunun ikiyüzüncü yıldönümüdür.
O esnada hizmetçi, devlet başkanının geldiğini haber eder.
Beraberinde para dünyasının temsilcileri yer almaktadır.
Ottilie, başkana işlediği suçlardan duyduğu vicdan azabını ve cezalandırılma isteğini aktarır.
Başkan, “devletin” ve “adaletin” mantığını anlatır.
Büyük suçlar için ceza bulunmadığını, adaletin küçük suçlara yönelik olduğunu söyler.
Bankanın borçlarının da bir şekilde kapatılacağını bildirir ve para yöneticileri ile birlikte çıkarlar.
Ottilie, kızı ve oğlu ile başbaşa kalmıştır.
Onlardan kendisini bodruma götürmelerini ister.
Ancak onlar buna gerek olmadığını söylerler ve vedalaşıp çıkarlar.
Ottilie, geçmiş Frankların fotoğrafları altında öylece kalakalır.

Görüş ve önerileriniz için aşağıya yorum yazın

Yeni yorum ekle
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License